Zabezpečovací a logistický systém v jednom – může to fungovat?
Světový výrobce automobilových komponent vyřešil kontrolu vstupu a vjezdu do podnikového areálu skutečně moderním způsobem. S pomocí SECURITAS ČR se totiž kromě automatizace vrátnic a recepcí podařilo do jediného řešení integrovat i část logistického systému.
Společnost, která se specializuje na výrobu prémiových komponent pro osobní automobily a motocykly, provozuje v Moravskoslezském kraji dvě továrny umístěné nedaleko od sebe. Pomyslným hrdlem láhve v provozu a zabezpečení areálů však byly jejich vrátnice a recepce. Komplexní řešení, které na základě bezpečnostní analýzy navrhla a dnes i úspěšně zajišťuje společnost SECURITAS ČR, spočívá v kombinaci služeb i technologií přesně na míru – a výsledkem je efektivita i značné úspory.
Dříve: početný personál a ruční práce
Dalo by se říci, že původní řešení kontroly vchodu a vjezdu bylo standardní, jak jej doposud známe z mnoha průmyslových a logistických provozů v Česku. Vjezdovou závoru i turnikety ovládali manuálně pracovníci fyzické ostrahy. K evidenci návštěvníků sloužily papírové knihy, jejich průkazy totožnosti bylo třeba opět ověřovat ručně. Ke vstupnímu školení BOZP se používaly tištěné formuláře, k zapisování nákladních vozidel a jejich váhy sloužily excelovské tabulky. Část areálu byla zcela bez technologií pro kontrolu vstupu a vjezdu a celková nepropojenost s interními systémy vedla k tomu, že bezpečnostní pracovníci byli ve špičkách zcela přetížení.
Rychlejší vstup pro zaměstnance, příjemnější pro hosty
První změna, které si všimne každá pěší návštěva po nasazení řešení Securitas, je kiosek eRecepce v zaměstnanecké vrátnici, s jehož pomocí se můžou hosté samoobslužně identifikovat a evidovat před vstupem do střežených prostor. Stylový panel s interkomem, čtečkou přístupových QR kódů a dokladů zajistí i rychlé školení BOZP dle standardů zákazníka, vše přitom v několika jazykových mutacích a s možností libovolných softwarových úprav podle potřeb provozu. Kiosek hostovi vydá přístupovou kartu a umožní tak průchod turnikety, při odchodu se u turniketu karta opět vrací zpět s pomocí polykače. Spolehlivá digitální evidence má samozřejmě velký bezpečnostní význam – kromě okamžitého přehledu umožňuje například i automatickou tvorbu evakuačního seznamu v případě požáru.
Také recepci pro VIP hosty, která z logických důvodů zůstává s lidskou obsluhou, bylo možné částečně automatizovat – čtečky dokladů, podpisový pad a dotykové monitory se školením BOZP urychlují obsluze práci a hostům drahocenný čas.
Optimalizace vjezdu s pomocí eVrátnice
Základním článkem kontroly vjezdu se nově staly automatické vrátnice, díky nimž se tým obsluhy u vjezdu zredukoval na pracovníka se čtečkou dokladů a průmyslovým tabletem. Jinak ale vše probíhá bezobslužně – auta identifikují indukční smyčky pod povrchem vozovky a kamery se čtením SPZ, které jsou propojené s automatickými závorami a semafory. Integrovány jsou výstupy ze všech silniční vah a také data z logistického systému. Tam, kde kdysi museli stát strážní, zcela dostačuje kamera s videoanalýzou a reproduktorem, který v případě potřeby přehraje zvukovou smyčku.
Všechny vrátnice v objektu tvoří jednotný systém, který umožňuje komplexní evidenci všech vjezdů a výjezdů do areálu, definování předem schválených SPZ s povolením vjezdu a také webovou předregistrací. V případě poplachu lze snadno vygenerovat evakuační plán, který využívá přehled o vytíženosti jednotlivých vrátnic.
Propojení s logistickým systémem dává smysl
Tím však komplexnost celého řešení nekončí. Technici SECURITAS ČR zajistili integraci logistického systému s bezpečnostním tak, aby pracovníci ostrahy, kteří mají na starosti výjezdovou kontrolu, sdíleli stejné informace (například o váze nákladu) se zaměstnanci ve skladu, kteří zase zodpovídají za proces nakládky a vykládky. Logistický tým v rámci téhož systému také nově ke komunikaci s řidiči využívá programovatelné informační LED panely s číslem nákladní rampy, váhou, časovým oknem a dalšími informacemi, stejně jako semafory na rampách.
Integrace a synergie funguje i na vyšší úrovni. Dříve nepropojené objekty dvou továren jsou nyní součástí jednoho systému a týmy tak mohou při řešení incidentů spolupracovat. Spojovacím článkem fyzické bezpečnosti je nová interní mobilní hlídka Securitas se služebním vozem, která pokrývá oba areály.
Výsledek: bezpečnost a úspora
Ačkoli takto sofistikované a komplexní řešení může působit jako finančně neúnosné, opak je pravdou. Nasazení technologií ve skutečnosti celý systém v porovnání s lidskou prací zefektivňuje a zlevňuje. Všechny technologie a jejich instalace byly v případě tohoto výrobního podniku zainvestovány ze strany Securitas a zákazník tak platí jen fixní paušál po dobu trvání smlouvy. Ten je však nižší, než byly dříve výdaje za fyzickou ostrahu – a to proto, že díky zredukování personálu se rozsah této fyzické ostrahy snížil téměř o 1000 hodin měsíčně. Když uvážíme, že vše funguje ve výsledku mnohem lépe a bezpečněji, jedná se zcela jistě o správné řešení.