SKLAD: Stabilní uskupení dodavatelů na poli logistiky
Spolek Kompetentních Logistiků a Dodavatelů, zkráceně SKLAD, vznikl již před několika lety. Jeho členové pomáhají výrobním a distribučním společnostem s jejich požadavky a potřebami v logistických provozech. Původním záměrem bylo spíše sdílení obchodních příležitostí mezi jednotlivými členy, dnes se spolek obrací i k široké logistické veřejnosti jako zdroj novinek, aktuálních informací a doporučení z praxe. Vyzpovídali jsme výkonnou manažerku Petru Troblovou, jaké byly hlavní důvody vzniku uskupení a co podstatného přináší do oblasti logistiky, kde primárně působí.
Jaká byla prvotní myšlenka a hlavní důvody, které vedly ke vzniku spolku? Odkdy se datuje vzájemná spolupráce?
První úvahy o utvoření společné platformy společností působících v oblasti logistiky se objevovaly již v roce 2013. Delší dobu přicházely z trhu impulzy, že by zákazníci uvítali službu, která by jim umožnila poskytnout komplexní řešení jejich logistických potřeb.
S kolegou Jakubem Klímou, obchodním ředitelem ve společnosti Aimtec, jsme vytipovávali lídry v jednotlivých oblastech pro možnou partnerskou spolupráci. Již v následujícím roce 2014 se podařilo spolek vytvořit, vznikl oficiální název SKLAD – Spolek Kompetentních Logistiků a Dodavatelů, spustili jsme webové stránky www.sklad.cz a v říjnu jsme již v Praze pořádali první workshop pro zákazníky.
Kdo z dodavatelů na trhu vás zajímal, koho jste oslovili jako potenciální partnery?
V našem hledáčku byli developeři, poradenské společnosti, dodavatelé regálů, manipulační techniky, výrobních linek, dopravníků nebo IT systémů. Prostě všichni ti, kdo z nějakého úhlu pohledu řeší u zákazníků logistiku. Nejdříve jsme oslovili společnosti, se kterými jsme již dlouhodobě spolupracovali a měli jsme s nimi dobrou zkušenost. Poté i nadnárodní větší firmy, ale i menší dravce, kteří se na trhu teprve rozkoukávali, a přišlo nám, že je zde velký potenciál do budoucna.
Kdo jsou současní členové spolku SKLAD – fungují na této platformě od začátku?
Musím říct, že je to velmi stabilní uskupení. Z osmi společností, které stály u zrodu v roce 2014, s námi není pouze jedna. Ale osmičku jsme udrželi, neboť jsme před dvěma lety přivítali nového člena. Současnými aktivními partnery jsou společnosti 108 AGENCY, Aimtec, Blumenbecker Prag, HAPPY END, JK Logistika, LogTech, STILL a Zebra Technologies. Pravidelně se setkáváme a funguje mezi námi i jistá dávka „chemie“. Sedli jsme si nejen po odborné stránce, ale také lidsky.
Petra Troblová, výkonná manažerka, SKLAD
Představím-li si, že jsem zákazník, proč bych se na vás měl obrátit? Co mi to přinese?
Pokud jste někdy koordinoval více dodavatelů v rámci velkého logistického projektu, víte, jak je to náročné. Jsme schopni pomoci a poradit v širokém spektru potřeb zákazníka – od výběru haly přes návrh a realizaci řešení až po výběr technologií nebo zajištění bezpečnosti práce.
Naší výhodou je, že partneři se navzájem znají. Dlouhodobě se potkávají na projektech u stejných zákazníků a otestovali se v praxi. Vědí, co od sebe mohou očekávat. Jsou schopni se rychle domluvit. Zákazníkovi přinášejí nová, moderní a komplexní řešení. Pomáhají mu spoluvytvářet vizi pro inovace a jeho další růst, čímž získává neoddiskutovatelnou konkurenční výhodu.
Můžete zmínit některé společné projekty?
Za dobu své existence realizovaly partnerské firmy u výrobních a distribučních společností řadu zajímavých projektů. Například společnost Sellier & Bellot se rozhodla zavést plně automatizovaný sklad. V současné době se rozjíždí další automatizační projekt pro významného českého výrobce autodílů a jiný zákazník má před podpisem smlouvy. Společnosti se v minulosti potkávaly a stále spolupracují na dílčích projektech také u dalších zákazníků, jako jsou firmy Adler, Magna, NIKA Chrudim, ASBIS, SC Metal, SPORTISIMO, Škoda Transportation a další.
O spolku SKLAD se nedávno psalo v odborných médiích v souvislosti s unikátní studií české logistiky. Chystáte něco dalšího?
Naším dlouhodobým cílem je sdílet informace z logistického trhu. V loňském roce jsme společně realizovali jedinečnou studii o trendech v logistice v České republice. Na její přípravě jsme spolupracovali s renomovanou výzkumnou agenturou Ipsos. Výsledky jsme sdíleli s veřejností a ukázalo se, že hlad po takových informacích je veliký. Studie zarezonovala v odborných médiích a materiál si stáhlo obrovské množství zájemců.
Rozhodli jsme se proto na ni navázat pravidelným newsletterem, kde nabízíme další informace, například o automatizaci a digitalizaci, o trhu s průmyslovými nemovitostmi nebo o standardech bezpečnosti práce v logistických provozech. V plánu je také opět ucelenější studie o stavu a vývoji logistiky.
Mohou se zájemci těšit i na osobní setkání?
Aktuální situace osobním setkáním příliš nepřeje, ale jakmile to bude možné, jsme připraveni navázat na úspěšné workshopy s menší skupinou zákazníků, které jsme organizovali v minulých letech. Upřímně se na ně už moc těšíme.