Nová realita logistiky? Předvánoční sezóna po celý rok
Hlavním partnerem zářijové mezinárodní konference Trends in Automotive Logistics byl již tradičně významný hráč na poli skladových technologií, Zebra Technologies. Vyzpovídali jsme proto Daniela Dombacha, ředitele EMEA Industry Solutions, jak hodnotí uplynulé období a co přinese z pohledu digitalizace a automatizace.
V pořadí již 21. ročník konference Trends in Automotive Logistics (TAL) se uskutečnil na konci září a také letos přilákal řečníky a posluchače z oboru automotive z celé Evropy. V Plzni se účastníci na TALu sešli naposledy v únoru 2020, těsně před vypuknutím pandemie, která znamenala pro obor logistiky doslova maturitní zkoušku.
Přineslo náročné období jen překážky? Jak se vyvíjí postoj výrobních společností k automatizaci? Jaký dopad mají změny zvyklostí zákazníků na obor logistiky?
O tom všem a o příležitostech, které se díky nově zavedeným pořádkům otevírají, mluvil Petr Stejskal, CTO společnosti Aimtec, s Danielem Dombachem, ředitelem EMEA Industry Solutions ze Zebra Technologies.
Danieli, jak hodnotíte uplynulé období. Označil byste ho za „pain“, nebo „gain“?
Rok 2020 byl pro všechny z nás velkou výzvou. Zaznamenali jsme negativní změny v našich životech, osobních i pracovních. Obchody byly zavřené, firmy strádaly. A lidé se naučili chovat jinak. Z pohledu našeho businessu byl asi nejvýraznější exponenciální nárůst objednávek v oblasti e-commerce. Lidé začali nakupovat on-line, protože kamenné obchody byly nedostupné. Pro e-shopy, logistické společnosti a fullfillment centra to znamenalo obrovský nárůst práce. Potřebují více lidí, více zařízení, lepší technologie. Pro nás v Zebra Technologies přineslo uplynulé období příležitost, kterou jsme identifikovali a chopili se jí.
Daniel Dombach
ředitel EMEA Industry Solutions
Zebra Technologies
Vidíte aktuálně větší potřebu digitalizace a automatizace? V jakých oborech?
Myslím, že v budoucnu budeme svědkem digitalizace v celé řadě oblastí a oborů – ve veřejné správě nebo ve výrobě. Jako expert na logistiku ale vnímám obrovský potenciál právě v našem oboru. Vidíme stále vyšší poptávku po logistických službách ve všech oblastech našeho života. Právě on-line nákupy jsou dalším důkazem digitalizace, kterou tak často skloňujeme. A rostoucí úroveň digitalizace běžného života se musí promítnout i do činnosti firem. Ty dnes často balancují na hranici svých možností – sklady i logistické společnosti se shodují, že každý den je nyní stejně náročný, jako bylo v minulosti nejvypjatější předvánoční období. Tak velký je tlak a poptávka po jejich službách.
Situaci nejlépe zvládnete jen prověřením vlastních procesů, jejich digitalizací s cílem je vylepšit, zrychlit, zjednodušit a zefektivnit. Je třeba vybrat správnou technologii, nasadit vhodná softwarová řešení, zabývat se zapojením pokročilých technologií, jako je robotika či automatizační technika. To je podle mého názoru cesta, na kterou je třeba se vydat.
Jak si mají firmy s takovou situací poradit? Umíte jim pomoci?
Připravili jsme tzv. Warehouse Maturity Model, metodologii, díky které dokážeme lépe pochopit potřeby našich zákazníků a nasměrovat je na správnou cestu. Umíme nabídnout poměrně široké portfolio technologií od těch jednodušších, například čteček čárových kódů, až po ty pokročilé, jako jsou wearables nebo autonomous mobile robots (AMRs). Naším cílem je porozumět, jak můžeme právě teď pomoci, a díky výběru nejvhodnější technologie posunout zákazníky kupředu.
Celý videorozhovor najdete na webu AIMagazine.