Kdy začít uvažovat o optimalizaci skladu a je důležitý komplexní pohled?
Každá firma, která vyrábí a prodává nějaké výrobky, musí řešit interní logistiku. Jde o otázky spojené se skladováním s návazností na další logistické procesy, které jsou zpravidla velmi složité a drahé a na jejich správném nastavení závisí úspěch celé firmy. Cestou ke zjednodušování procesů a snižování nákladů ve skladu je jeho optimalizace.
Zejména na začátku podnikání jsou pochopitelně prioritní otázky výroby a prodeje, rozvoj výrobních kapacit, budování obchodní sítě a zvyšování prodejů. Interní logistika a skladování se většinou automaticky a extenzivně přizpůsobuje rostoucím požadavkům výroby a prodeje – rozšiřují se skladové plochy, přijímá se další personál, nakupuje technika.
Náklady spojené se skladováním a interními logistickými procesy rostou a stávají se významnou položkou ovlivňující rentabilitu a výsledek hospodaření podniku.
V tu chvíli začíná management firmy zajímat, jak náklady snížit, a hledá cesty optimalizace. Obvykle tedy řeší problém pozdě a ztráty spojené s neefektivním skladováním již nemůže vrátit. Kdy tedy začít uvažovat o optimalizaci skladu?
Ideální přístup ke skladování
Vše závisí na velikosti a objemu skladovaného zboží. V začátku podnikání zcela jistě není třeba dělat ze skladování vědu. Víme, kolik a co potřebujeme uskladnit a najdeme adekvátní prostor. Pro řízení malého skladu skutečně stačí „tužka, papír“. Pokud se ale podnikání rozvíjí, výroba a prodeje rostou, dojde v určitém momentě k bodu zlomu a náklady se skokově zvýší. Ideální by bylo, aby se otázky skladování a jeho optimalizace řešily v předstihu na základě výrobních a prodejních plánů. Takto ideálně to však v praxi většinou nefunguje.
Signály směřující ke změně a komplexita řešení
První výstražné světlo by mělo zablikat v momentě, kdy přijdou požadavky na rozšíření skladových ploch, protože není místo, požadavky na přijetí dalšího personálu a podobně. Dalším signálem by měly být hned první problémy s kvalitou – např. pozdě připravený materiál pro výrobu, špatně vychystané výrobky pro zakázku, ležáky na skladě, které zabírají místo vysokoobrátkovému zboží.
Důležité je neřešit pouze jednotlivý proces, který momentálně nezafungoval, ale přistoupit k optimalizaci komplexně.
To znamená využít data z historie, ta analyzovat a na základě plánů výroby a prodeje navrhnout opatření, která budou reflektovat i budoucí požadavky na skladování. Ale to jsme spíše u otázky, jak hledat optimalizační řešení a návrhy.