Automatizace jako často skloňované téma v logistice
Pandemie covidu-19 zasáhla téměř všechna odvětví ekonomiky a průmyslu. Intralogistika patří mezi ně. S jakými nástrahami se musela vypořádat a jakou roli bude v budoucnu hrát automatizace, prozradil Filip Šustek, Sales Engineer Advanced Aplications ze společnosti STILL.
Poslední rok a půl se celá společnost i ekonomika podřizují koronavirové pandemii. Jak se omezení či různá nařízení dotkla intralogistiky?
Oproti některým jiným odvětvím je logistika pro chod společnosti klíčová, a proto není možné její úplné zastavení. Firmy sice neměly v rámci všeobecné nejistoty chuť investovat do větších projektů, ovšem zájem o technologie, které vyžadují lidskou součinnost jen minimálně, se zvýšil. Pandemie také mnohým ukázala, že jeden den mohou mít dostatek zaměstnanců a druhý den už jich polovina chybí. Automatizace se tak stala hodně skloňovaným tématem.
Jaký byl uplynulý rok a půl konkrétně pro společnost STILL ČR?
Plný výzev, se kterými jsme se museli vypořádat. Na delší dobu se proměnil styl práce, nemohli jsme navštěvovat zákazníky, snížilo se množství poptávek, zastavovaly se investice. I v době nejtvrdšího lockdownu jsme se snažili držet standard služeb, na který jsou zákazníci zvyklí. V reakci na nastalou situaci jsme například naši mobilní myčku manipulační techniky obohatili o službu účinné dezinfekce. Nyní zákazníci opět preferují osobní setkání a oživení ekonomiky se projevuje i ve větším množství projektů a investic.
Filip Šustek
Sales Engineer Advanced Aplications
STILL
Zmínil jste zajímavou věc. Během pandemie mnohým skladovým provozům chyběli zaměstnanci například kvůli nemoci či karanténě a firmy si zřejmě proto uvědomily, jak je automatizace důležitá. Do jaké míry může nahradit lidskou pracovní sílu?
Automatizace pomáhá především při opakujících se činnostech. Ušetřenou lidskou sílu lze poté využít pro práci s vyšší přidanou hodnotou. Pro firmy je vždy důležitá návratnost, oproti období před pandemií to už ale není jen o návratnosti za lidské zdroje, tedy o úspoře lidí v rámci pracovního procesu. Klienti chtějí aktuálně investovat do automatizace jednoduchých transportů a procesů. Automatizace může lidi nahradit nebo jim pomáhat. Její další výhodou je také spolehlivost a přesnost technologie, což zvyšuje bezpečnost provozu a eliminuje nepřesnosti a chyby.
Každý podnik je jiný, nelze tedy poskytovat jednotné řešení. Jak postupujete, když se na vás firma obrátí s tím, že by chtěla automatizovat intralogistické procesy?
Z výhod automatizace může profitovat každá firma, zakládáme si ale na individuálním řešení pro každého zákazníka. Zjednodušeně řečeno, opatření – například ohledně stupně automatizace – doporučujeme nejen na základě dlouholetých zkušeností z praxe, ale i informací, které získáme přímo od zákazníka, třeba prohlídkou jeho skladu nebo analýzou poskytnutých údajů. Chceme firmy připravit na budoucnost smysluplně.
Jak jsme na tom v Česku s automatizovanými sklady oproti západním zemím?
Existuje tu samozřejmě rozdíl v rozšíření automatizace. Je to dáno zejména návratností technologie. V západních zemích se můžeme bavit o návratnosti již okolo dvou let, u nás je to pět a více. Automatizace je ale budoucnost, což si uvědomují i firmy u nás, a tak se pomalu pouštějí do jednodušších projektů.
Jak si vůbec máme představit plně automatizovaný sklad?
Jako black box. Z jedné strany se dává břemeno k uskladnění a z druhé strany vychází požadované zboží na výdej. Všechny doprovodné činnosti – kontrola, odvoz, uskladnění, optimalizace umístění, výdej – jsou realizovány technologií uvnitř dle nastavených procesů. Člověk se stará jen o předávání břemen na začátku a odebírání na konci.
Když se podíváme do budoucnosti, v horizontu řekněme 15 až 20 let, nahradí podle vás stroje ve skladech lidi úplně?
Budoucnost se velmi těžko odhaduje. Můj názor je, že dojde k většímu spojení nezávisle pracujících technologií s člověkem. Ten ale podle mě nikdy nebude z práce v logistice úplně vyloučen. Bude jen více dohlížet a pomáhat automatizovaným technologiím v případě, kdy se nebudou schopny rozhodnout.
Poznámka: Rozhovor vyšel v říjnu v Hospodářských novinách. Zde jej uvádíme v plném znění.
Sdílejte článek
Zjistěte o nás a našich projektech více

Pět klíčových trendů pro rok 2025 v logistice a skladování
10. 1. 2025
Autonomní vozíky – jaké je jejich využití ve skladu?
17. 12. 2024
Budoucnost logistiky a skladování v Česku: Nový výzkum spolku SKLAD odhaluje klíčové trendy
18. 11. 2024
STILL – lety prověřená automatizace od A do Z
5. 1. 2024
Hurá na automatizaci aneb jak se na ni připravit
14. 11. 2023
Co přinesl workshop Trendy v české logistice?
6. 10. 2023
Cílem uspořádání skladu je využít jeho potenciál naplno. Někdy je to velká výzva
10. 7. 2023
Budoucí trendy v klíčových oblastech interní logistiky
9. 6. 2023
Potkejte se s námi na letošním veletrhu LogiMAT 2023
17. 4. 2023
Zajímavé řešení hybridního provozu robotických vozíků
7. 2. 2023
Kam směřují logistika a skladování v České republice? SKLAD přináší unikátní výzkum
31. 10. 2022
Jak předcházet nehodám manipulační techniky
8. 8. 2022
Chcete automatizovat? Plánujte několik let dopředu
22. 6. 2022
Přepravní systémy bez řidiče pro širokou veřejnost
15. 6. 2022
Může nás rok 2022 v logistice ještě něčím překvapit?
12. 1. 2022
Všichni automatizují, my budeme také! Je ale automatizace skutečně vhodná pro každého?
9. 9. 2021
Energetické systémy pro hospodárnou a trvale udržitelnou intralogistiku
6. 9. 2021
STILL smart řešení pro vychystávání
29. 6. 2021
Automatizační projekty chtějí zákazníci hned, bez ohledu na kapacity dodavatelů
15. 4. 2021
Nový webinář STILL o AGV systémech právě ke zhlédnutí
8. 4. 2021
Webinář STILL: Automatizace procesů pomocí vozíků AGV
15. 3. 2021
Jaký bude rok 2021 z pohledu automatizace a digitalizace?
28. 1. 2021